Dokumenty aplikacyjne to wizytówka kandydata. W końcu od CV zależy to, jakie zrobisz pierwsze wrażenie. Mimo że można znaleźć wiele porad dotyczących przygotowywania takich dokumentów oraz sporo szablonów, to kandydaci do pracy w Radomiu nadal mają wątpliwości. Część rozterek dotyczy tworzenia sekcji dotyczącej umiejętności – w jaki sposób opisać swoje uzdolnienia i osiągnięcia? Teoretycznie umiejętności można podzielić na miękkie, twarde oraz specjalistyczne.
Oto praktyczne wskazówki, które pomogą Ci sporządzić profesjonalne CV:
- Zamieść umiejętności w odpowiednim miejscu
To może być, chociażby z boku z lewej strony, tuż pod danymi osobowymi. Najważniejsze jest to, by takiej sekcji nie umieszczać na samym końcu – to zbyt istotny element życiorysu zawodowego. - Umiejętności miękkie – wspominać o nich czy nie?
Jeśli chcesz wymienić swoje kompetencje miękkie, to powinieneś odnieść się do jakichś przykładów, gdyż w końcu każdy może napisać, że jest kreatywny i asertywny. To, co istotne, to fakt, by w CV ująć te cechy personalne, które są kluczowe dla danego stanowiska. Podając przykłady, powołuj się na liczby – tak więc, jeśli umiesz zarządzać zespołem, to wpisz, ilu miałeś podwładnych. Istnieją umiejętności, które można nazwać uniwersalnymi. Przykładowo zdolności interpersonalne przydadzą się w licznych branżach na czele z usługami i handlem. Wielu pracodawców ceni umiejętność pracy pod presją czasu oraz odporność na stres. - Skup się na cechach, których szuka potencjalny szef
Nie musisz opisywać wszelkich umiejętności, a jedynie te, które wydają się cenne z punktu widzenia pracodawcy. W końcu sekretarce raczej nie jest potrzebne prawo jazdy, a informacja o tym, że biegle władasz włoskim, gdy w ofercie jest jasno napisane, że kandydat musi znać język angielski, kompletnie niczemu nie służy. CV musi być zwięzłe i przede wszystkim nawiązywać do oczekiwań, które pracodawca zawarł w ofercie pracy. - Opisz zwięźle umiejętności twarde/techniczne
Potwierdzeniem wiedzy mogą być np. certyfikaty i dyplomy. Warto zabrać je ze sobą na rozmowę. Umiejętności twarde można opisać lakonicznie, ale warto pamiętać o tym, by wskazać na poziom znajomości danego zagadnienia – w tym celu wielu kandydatów wykorzystuje skalę.
dzięki za porady 🙂